احمد سوسرایی در تاریخ : 1390/11/21/5 - - گفته است :
سلام
پیرو حرف برخی از دوستان که در ترانه وزن عروضی رو ملاک قرار داده اند.باید عرض کنم که ترانه ،با کلاسک فرق می کنه.نباید انتظاری که از یک شاعر غزل سرا یا مثنوی یا ... داشت از ترانه سرا هم داشت.
اگه توجه کرده باشید.،اگه کنتقدی هم بخواد ترانه ای رو نقد کنه زیادروی وزن عروضی مانور نمیده.ترانه براساس ملودی و ریتمیک بودنش معیار قرار می دهند.عمدا ترانه به دو گونه هست .یه نوع ترانه ای که برای اجرا توسط خواننده،که البته توجه داشته باشید بیشتر شون از ون عروضی عاری اند.گروه دوم ،ترانه هایی که مخصوص ثبت بر روی کاغذ که گاها درارای نوعی وزن عورضی اند.
ترانه ،از زبانی محاوره ای برخوردار است و نگه داشتن وزن دز برخی مصارع ناممکن.و اگر بخوایم ترانه رو بر وزنی سوار کنیم از محاوره ای بودن خارج میشه و آهنگ و ملودی و احساس یه ترانه ی خوب را نخواهد داشت.گاها شکست وزن و عیوب قافیه در ترانه سرای مشهور هم دیده شده،از جمله ایرج جنتی عطایی ،شهیار قنبری.که وقتی پشت صدای خواننده قرار می گیره،نادیده گرفته میشن.که ترانه نوعی شعر سماعی محسوب میشه .البته این نوع از ترانه که حجم بالایی از ترانه های ما رو تشکیل داده از نوع اول اند.
شعر زیباتون و خوندم ولذت بردم جسارتا باید بگم که اوایل کار بسیار زیبا بود و انگار همه چی روون تر و حساب شده تر گفته شده بود و متاسفانه در ادامه گویا شاعر دچار بی حوصلگی شده و کار از دستتون در رفته بود من با خوندن 4 بیت اول برای خوندن ادامه شعر مشتاقتر شدم اما متاسفانه ادامه کار زیبایی اول کارو نداشت البته ناگفته نمونه که خیلی از شاعران دچار همین مسئله هستند و این امر گاهی اجتناب نا پذیره و همه ی ما مسلما کارهای قوی و ضعیف داشته و خواهیم داشت
سلام. کارتون رو خوندم. به نظر من ترانه باید روون و ساده باشه, چند باری خوندمش اما حس کردم یه سری از بیت ها روون نیستن مثل این
زمین داره میلرزه حالم بده
چرا بین مون زلزله اومده
بیا جات و تو خونه خالی نذار
بیا بیشتر از این تکونم نده
تصویر سازیه خوبی داره اما موزون نیست .
تو بیت های دیگه هم چار کلیشه شدین البته این اولین کاره که ازتون میخونم .موفق باشید
سلام مجدد
کاملا با نظرت موافقم و راجع به وزن ترانه هم خوب می دونم که بر اساس تعداد هجاست اما به عقیده ی من برای حفظ آهنگ و روانی خوانش بهتره هجای اول از لحاظ بسامد آوایی یکسان باشه . در ثانی بهتره در سرایش زیاد ملودی رو ملاک قرار ندیم زیرا خاصیت های آوایی و ابزارهای موسیقی با شعر تفاوتهایی داره مثلا در موسیقی با سکوت میشه تا چند هجا خلاء کلام رو پر کرد در حالی که در شعر نمیشه از تعداد هجاها کم کرد و بهتره ریتم خوانشی رو ملاک قرار بدیم.
زیاده گویی هامو ببخش
تو ملودی این کار تمام هجاهای شروع مصرع ها هجای بلند تلفظ میشن ، همون طور که میدونید وزن ترانه با شعر کلاسیک تفاوت هایی داره و هجا ها بلند و کوتاه تاثیر زیادی ندارن ، بسته به موقعیت ممکنه حتی یه هجای کوتاه هجای کشیده تلفظ بشه
البته این کار ، کار قوی به حساب نمیاد و حرفای من برای دفاع از کارم نبود بلکه تو ضیح مختصری راجب وزن در ترانه بود ، جسارت من و ببخشید
سلام سبحان عزیز
از اینکه قدم رنجه کردی و اثر ارسال کردی ممنونم.
ترانه ی حسی زیبایی ازت خوندم .چند نکته به نظر حقیر اومد که عرض می کنم
ترانه مثل شعر کلاسیک از قالبهای کلاسیک بهره میبره که این کار هم در قالب چهار پاره بود اما در دو مورد هنجار این قالب شکسته و یک بیت ترجیع در دو مورد تکرار شده که اگر در تمام قالب اتفاق می افتاد بهتر بود
مورد دیگه این بود که در دو مورد مصرع ها با هجای بلند شروع شدن (مصرعهای 1 و 10)و در بقیه ی موارد با هجای کوتاه
لذا شروع به خوانش اون دو مورد از لحاظ آهنگی و ریتم دچار مشکل میشه که بهتره اونها هم با هجای کوتاه شروع بشن
جسارتا در مصرع چهارم هم قافیه با دو مصرع اول هماهنگ نیست هرچند که می تونیم با مصرع دوم همقافیه بدونیمش
پاره های دوم و پنجو رو پسندیدم و لذت بردم
امید که همواره موفق باشی
وبلاگ انجمن ادبی حافظ ، خانه دوم اعضای انجمن و مهمانخانه دوستان و علاقه مندان به شعر و ادب فارسی است . این وبلاگ با تلاش شورای مرکزی انجمن و جهت اطلاع رسانی فعالیتهای این انجمن کهنه کار و معرفی هنرمندان عضو می باشد .
از تمام شما دوستان و علاقه مندان خواهشمندیم جهت گسترش فعالیت این وبلاگ با ما همکاری کرده و با معرفی و لینک این وبلاگ در وبلاگ و سایت خود ما را در این دنیای مجازی یاری نمایید .
لازم به ذکر است استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع برای عموم آزاد می باشد .
(با تشکر فراوان )
(شورای مرکزی )
.
...............................
.
زمان برگزاری جلسات هفتگی : دوشنبه ها ساعت 4 تا 6عصر
آدرس : استان گلستان،گنبد کاووس،خیابان هنر،پشت دانشگاه پیام نور، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن ادبی ..